Magnesium en sport

Magnesium is een mineraal dat voor sporters erg belangrijk is. Ook voor de niet-sporters is het erg belangrijk om voldoende van dit mineraal binnen te krijgen. Magnesium helpt onder andere bij de opbouw van spieren en botten en ook voor de ontspanning van spieren en zenuwen. Hiernaast helpt het ook bij de energiestofwisseling en de overdracht van zenuwprikkels. Het mineraal helpt bij heel veel processen in het lichaam, waaronder de regulering van de bloeddruk en de werking van het geheugen (met name op latere leeftijd).

 

Tekort

Ondanks dat magnesium in veel producten zit en soms zelfs in het drinkwater, komt het voor dat iemand een tekort kan hebben. De schatting is dat 20% van de volwassenen in west-Europa de dagelijks benodigde inname niet haalt. In Amerika krijgt zelfs ruim 60% van de volwassenen te weinig magnesium binnen! Er zijn een aantal symptomen die kunnen duiden op een magnesiumtekort: krampen in de spieren of gespannen spieren, spierzwakte en lusteloosheid. In dit artikel staan nog een aantal symptomen die voor kunnen komen bij een magnesiumtekort. Wanneer je denkt dat je een tekort hebt, neem contact op met je huisarts. Hij of zij kan goed vaststellen of je een tekort hebt of niet.
 

Voeding

Om te voorkomen dat je een magnesiumtekort krijgt kan je op je voeding letten. Ongezonde voeding bevat te weinig magnesium. Zorg er dus ook voor dat je gezond eet. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die een meer dan de gemiddelde hoeveelheid magnesium bevatten: groene groenten, bonen, peulvruchten, bananen, volkoren granen, pure chocolade en noten. Wanneer je te weinig magnesium via voeding binnenkrijgt kun je een supplement innemen. Let op: maximaal veilige dosis is 250 mg magnesium per dag!
 

Sporters

Magnesium is voor sporters vooral belangrijk omdat de spieren dit mineraal nodig hebben. Wanneer de spieren te weinig magnesium krijgen, zal de prestatie vele malen slechter worden. Bij lange en intensieve training heeft een sporter gemiddeld een 20% hogere behoefte dan wanneer men niet sport. Het is dus extra belangrijk voor sporters om genoeg magnesium (via de voeding) binnen te krijgen om in de extra behoefte tijdens het sporten te kunnen voorzien.